Iskolánk feladata és célja
Feladat
Iskolánk a Soproni Kozmutza Flóra EGYMI, a Soproni Tankerületi Központ fenntartása alatt működő gyógypedagógiai nevelési-oktatási intézmény, mely az alábbi feladatokat látja el:
- Óvoda – integrált keretek között nem fejleszthető kisgyermekek nevelése: mozgásszervi, beszédfogyatékos, halmozottan fogyatékos, autizmus spektrumzavar, egyéb pszichés fejlődési zavarral küzdők, értelmi fogyatékos, – enyhén értelmi fogyatékos, középsúlyos értelmi fogyatékos – érzékszervi fogyatékos, látási fogyatékos.
- Általános Iskola – tanulásban akadályozott/enyhe értelmi fogyatékos tanulók nevelése-oktatása (autizmus spektrumzavar, egyéb pszichés fejlődési zavar, érzékszervi fogyatékos – hallási fogyatékos, látási fogyatékos)
- Általános Iskola – az intézmény többségi tanterv alkalmazásával ellátja az 1-4. évfolyamon az ép intellektusú, integráltan nem oktatható, autizmus spektrumzavarral (BNO F84), kevert fejlődési zavarral (BNO F83) és egyéb pszichés fejlődési zavarral küzdő tanulókat. A kis csoportos nevelés-oktatás célja elsősorban a tanulók integrációra való felkészítése.
- Általános Iskola – értelmileg akadályozott/középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók számára.
- Súlyosan és halmozottan fogyatékos tanulók fejlesztő nevelés-oktatása. A szociális intézményben bentlakó, tartós gyógykezelés alatt álló gyermekek tankötelezettségének teljesítéséhez szükséges oktatást, utazó tanári ellátás útján valósítjuk meg.
- Szakiskola – tanulásban akadályozott/enyhe értelmi fogyatékos tanulók, egyéb pszichés fejlődési zavarral küzdő és beszédfogyatékos tanulók számára.
- Készségfejlesztő Iskola – tanulásban akadályozott/enyhe értelmi fogyatékos tanulók, egyéb pszichés fejlődési zavarral küzdő és beszédfogyatékos tanulók és értelmileg akadályozott/középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók számára.
- EGYMI: utazó gyógypedagógusi hálózat működtetése az SNI gyermekeket integráló óvodák, általános iskolák és középiskolák számára.
Cél
Iskolánk gyógypedagógiai tevékenységének fő célja, a lehetőségek maximális kiaknázásával, de a nehézségek figyelembevétele mellett, elősegíteni gyermekeink minél szélesebb körű társadalmi integrációját. Ennek elérése érdekében jelentkező alapvető feladata, hogy gyógypedagógiai ellátás keretében biztosítsa az enyhén értelmi fogyatékos/tanulásban akadályozott gyermekek, értelmileg akadályozott/középsúlyos értelmi fogyatékos, autista, egyéb pszichés fejlődési zavarral küzdő, beszédfogyatékos, és kevert fejlődési zavarral küzdő gyermekek/tanulók különleges gondozási szükségleteiből adódó iskolai nevelést, oktatást, a súlyosan és halmozottan fogyatékos tanulók fejlesztő nevelését-oktatását.
Az eredményes szocializáció érdekében mindezt a tanulók életkorának, állapotának figyelembe vételével kell végeznünk, hogy a folyamat végén valamennyien elérhessék képességeik maximumát, reális pályaválasztásuk segítése mellett alkalmassá váljanak egyes szakmák elsajátítására, s végső soron az alap-és középfokú nevelés-oktatás szakaszának eredményes befejezésére.
Az ép intellektusú, autizmus spektrumzavarral, kevert fejlődési zavarral, illetve egyéb pszichés fejlődési zavarral diagnosztizált gyermekek/tanulók nevelés-oktatása során célunk a sikeres integráció megalapozása, ennek érdekében egyszerre biztosítjuk a tanulók számára a többségi tanterv szerinti haladást és a gyógypedagógiai megsegítést, mindaddig, míg a tanulók készen állnak a többségi intézményrendszerben történő integrált oktatásra. A nevelés és oktatás a gyermekek speciális szükségleteinek figyelembe vételével, meghatározott tanítási folyamatnak megfelelően, a pedagógiai programunk alapján történik.
Egységes gyógypedagógiai módszertani intézményként kiemelt célként fogalmazódik meg számunkra, hogy segítséget nyújtsunk a többségi iskolákban zajló integrált nevelési, oktatási feladatok megvalósításához. Mindez az utazó gyógypedagógusi hálózat működtetésével, valamint gyógypedagógiai tanácsadással, módszertani megsegítéssel, tanulói tájékoztatással, a tanácsadó szolgálat feladatainak ellátásával valósul meg.
A nyitott iskola híveként építőjellegű, gyümölcsöző kapcsolatok kialakítására törekszünk városunk többi intézményével, a szülőkkel és valamennyi partnerünkkel.