Értelmileg akadályozott tanulók általános és készségfejlesztő iskolai tagozat
Az értelmileg akadályozott tanulók tagozata magába foglalja az óvodai csoportot, az értelmileg akadályozott tanulók általános iskolai és készségfejlesztő iskolai osztályait, valamint a súlyosan, halmozottan sérült tanulók fejlesztő nevelés-oktatást végző csoportot.
Az értelmileg akadályozott tanulók tagozatán középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók nevelése- oktatása és fejlesztése történik. Tanulóink a Tanulási Képességet Vizsgáló Szakértői és Rehabilitációs Bizottság javaslata alapján kerülnek iskolánkba.
A tanköteles korú értelmileg akadályozott tanulók képzésének során figyelembe vesszük:
- az értelmi, a testi és érzelmi fejlődés megváltozását
- sajátos tanulási képességeket
- egyéni szükségleteket
- a felnőttkori élet behatárolt lehetőségeit
Feladatunk:
- biztosítani a személyiség harmonikus fejlődését
- megvalósítani hiányosan működő képességek korrekcióját
- csökkenteni egyénre szabott terápiás eszközök, eljárások alkalmazásával a hátrányokat
Mindehhez igyekszünk olyan iskolai légkört teremteni, amelyben mind a tanuló, mind a felnőtt jól érzi magát, ahol az emberi és társas kapcsolatok a kölcsönös tiszteleten alapulnak, ahol minden tanuló teljes értékű emberként élheti meg önmagát, a másságot is elfogadva.
Fejlesztő nevelés-oktatás
A fejlesztő nevelés-oktatásban a tanköteles korú, súlyosan és halmozottan sérült gyermekek, fiatalok sokoldalú fejlesztését végezzük.
Az egyéni képességek, lehetőségek és fejlettség mellett a lehető legnagyobb önállóság feltételeinek megteremtésére, az önismeret fejlesztésére, és az „együttélés” megtanulására törekszünk. Ennek alapja elsősorban az alapszükségletek kielégítése, jó testi és lelki közérzet megteremtése, a biztonságérzet kialakítása, valamint a szociális, a kommunikációs és más kognitív készségek specifikus módszerekkel való kompenzálása, a fejlődésben elmaradt készségek habilitációs fejlesztése, a mindennapi gyakorlati készségek speciális módszerekkel való tanítása. A fejlesztés csoportos keretek között, egyénre szabott terápiás fejlesztő eljárások segítségével valósul meg.
A súlyosan és halmozottan fogyatékos gyermekek fejlesztése, nevelése és oktatása során egyaránt teret kap a csoportközösségben, kiscsoportban, illetve egyénileg megvalósuló fejlesztés.
Az alábbi foglalkozásokat, fejlesztéseket biztosítjuk:
• Beszéd- és kommunikáció fejlesztés (alternatív- és augmentatív kommunikáció)
• Mozgásfejlesztés (szomatopedagógiai fejlesztés)
• Kognitív fejlesztés (érzékelés, észlelés, figyelem, gondolkodás és memória)
• Sérülésspecifikus gyógypedagógiai fejlesztés (logopédia, tiflopedagógia, stb.)
• Önellátás és egészséges életmódra nevelés
• Érzelmi és szociális nevelés
• Játékra, kreativitásra, szabadidős tevékenységre nevelés
• Zenei nevelés
• Bazális stimuláció
A tanulókat 27 éves korukig fejlesztjük iskolánkban.
A fejlesztő nevelést – oktatást intézményünk két színtéren biztosítja:
• saját intézményen belül
• az Alpokalja Szociális Otthonban
Az általános iskolai képzés
Célja:
- Az életkori csoportok megtartása mellett a tanulók egyéni haladási üteméhez igazodó, önmagához mért fejlődést értékelő, sikerélményt biztosító, a reális életlehetőségeket folyamatosan szem előtt tartó oktatás és nevelés megvalósítása.
- Az iskolai képzés teljes időtartama alatt arra törekszünk, hogy az értelmileg akadályozott tanulók személyisége a képzés végére minél harmonikusabban és teljesebben kibontakozzon, képesek legyenek a társadalom által elfogadott normák szerint, saját igényeiket megvalósítva kiegyensúlyozott, boldog életet élni.
Készségfejlesztő iskola
Gyakorlati képzés előkészítése: 9-10. évfolyam
A készségfejlesztő iskola 9-10. közismereti évfolyamai az általános iskolai nevelés-oktatás folytatása. A nevelés-oktatás célja az általános iskolában elsajátított életkezdéshez, pályaválasztáshoz kapcsolódó ismeretek megerősítése, a gyengébb vagy sérült funkciók fejlesztése, kompenzálása, a felnőtt életben elérhető munkatevékenységek iránti motiváció felkeltése, a gyakorlati tevékenységek elsajátításához szükséges kompetenciák, magatartásformák kialakítása, a gyakorlati képzés sikerének megalapozása. A tanuló megismeri a gyakorlati évfolyamok munkatevékenységeit, felkészül a gyakorlati ismeretek és tevékenységek elsajátításának megkezdésére.
Gyakorlati képzések
- Szövött-tárgy készítő
- Háztartástan
- Mézeskalács készítő
Szövés
Intézményünkben a szövött tárgykészítés oktatása kis létszámú csoportban, egyéni sajátosságok figyelembevételével, segítő jelenlétével történik.
Diákjaink a kétéves képzés során megismerkednek a szövéshez szükséges szálas anyagokkal, festőnövényekkel, a fonás – szövés eszközeivel és történetével. Megtanulják a szövés előkészítés alapvető fogalmait. Elsajátítanak ősi technikákat, végeznek fonásokat eszközzel és anélkül. Különböző tárgyakat tudnak szőni, különféle szövőeszközön fonal illetve rongy felhasználásával. Betekintést kapnak a népi hagyományok és a népi kismesterségek területére.
A képzés során fejlődnek készségeik, képességeik. Megismerik a közösen végzett munka örömét. Megtanulnak huzamosabb ideig együtt dolgozni, örülni saját és társaik sikerének.
Céljaink:
- A szakmai elméleti ismeretek elsajátításában olyan ismeretanyagot nyújtani és megtanítani, amelyek nélkülözhetetlenek a szövés gyakorlati munkafolyamatai során.
- Átfogó elméleti szakismeretekkel való megismertetés, mely nélkülözhetetlen a különböző funkciójú és szövéstechnikájú darabok gyakorlati elkészítéséhez.
- Esztétikus munkadarabok készítése a megismert népi motívumok, szín és
mintaváltozatok felhasználásával.
- Képessé válni a kitartó munkavégzésre, a hibák felismerésére és korrigálására.
Háztartástan és életvitel
A képzés olyan ismeretek, készségek elsajátításához és szokások kialakításához járul hozzá, amelyekkel a tanulók képességeikhez mérten kisebb irányítás mellett képessé válnak a mindennapi életben előforduló, egyszerű önellátó, konyhai, takarítási és a házimunkához tartozó feladatok elvégzésére.
Céljaink:
- Az elméleti ismereteket minél teljesebben, pontosabban és körültekintően legyenek képesek alkalmazni a gyakorlatban.
- Ismerjék a munka-baleset- és környezetvédelmi szabályokat, azok betartásával kitartóan végezzék a tevékenységeket.
- Ismerjék a háztartásban használt eszközök, gépek alkalmazási területeit és azokat tudják biztonságosan működtetni, rendeltetésszerűen használni.
- A tanulók legyenek képesek a takarítási, tisztítási, mosási munkafolyamatokhoz a megfelelő vegyszereket kiválasztani és azokat körültekintően használni.
Mézeskalács sütő
A képzésen a képességek függvényében a mézeskalács készítés technikáját sajátítják el a tanulók. A munkafolyamatok végzése során figyelmet fordítanak a higiéniára, a balesetvédelmi követelmények megismerése és betartására, a sütőberendezés biztonságos üzemeltetésének megtanulására.
Céljaink:
- A mézeskalács készítés elméleti ismereteinek elsajátítása, annak megfelelő alkalmazása a gyakorlati munkatevékenységek során.
- A mézeskalács készítéséhez szükséges anyagok, eszközök, technikák és azok alkalmazásának megismerése, begyakorlása az önálló munkatevékenységek során.
- Képességekhez mérten minél kevesebb segítséggel esztétikus, mutatós mézeskalács-produktumok létrehozása.
Munkahelyi Gyakorlati Program
Az integrált munkavégzésre nem képes tanulók az intézményen belül ismerkednek meg a háztartásban használatos munkaeszközökkel, a balesetvédelmi szabályok betartásával gyakorolják a különböző munkatevékenységeket.
Iskolánk részben adaptálta a Salva Vita Alapítvány Munkahelyi Gyakorlat Programját, amelynek célja, hogy segítse a fiatalok társadalmi beilleszkedését, oly módon, hogy felkészíti őket a munkavállalásra és támogatja az első munkahely kipróbálását.
A Munkahelyi Gyakorlati Programban értelmileg akadályozott, jól szocializált, megfelelő munkakészséggel rendelkező tanuló vehet részt.
A program OKJ-s szakmát nem ad, mégis nélkülözhetetlen praktikus tudásra, gyakorlati tapasztalatra tesznek szert a tanulók. A gyakorlat során az iskolai foglalkozások mellett, a tanórákba beépítve, heti egy napon kísérővel, csoportosan járnak dolgozni a fogadó munkahelyekre.
A tanuló felkészültté válik a munkavállalásra és rajtuk keresztül a munkavállalók is nyitottabbá válnak az alkalmazásukra. A képzés végén a tanuló a gyakorlatról szóló tanúsítványt kap.